Nedennævnte artikler er scannet og OCR-behandlet fra udklip
opbevaret i Peer Fischer Holm´s arkiv.
Kronikken i Aarhuus Stiftstidende 13. maj 1998.
Af Birgitte Kjær
overinspektør, cand. mag.
Den Gamle By, Århus
Han var ikke akademiker, og det ærgrede ham. Men sejlmagerens
søn fra Åhavnen på den jyske østkyst blev alligevel
den, man lyttede til i resten af Norden, når det gjaldt om at bevare
gamle huse og værksteder - som han havde gjort i Aarhus. Selv ernærede
han sig som lærer og oversætter. Peter Holm ville i morgen
være fyldt 125 år.
DANMARK HAR MANGE, markante museumstolk, enkelte rager op i den internationale
klasse pga. deres visioner og evne til at realisere dem. Peter Holm, hvis
livsværk er Den Gamle By, Danmarks Købstadsmuseum, er en af
dem.
Peter Holm blev født i Århus 14. maj 1873,altså
i morgen for 125 år siden. Han var af gammel håndværkerslægt;
hans far var sejlmager med værksted tæt på havnen
og åen.
Peter Holm blev tidligt historisk interesseret og uddannede
sig til skolelærer, men det blev et sprogfag, engelsk, han valgte
at arbejde videre med, da han efter sin lærereksamen I 1891 fra
Jonstrup Seminarium vendte tilbage til Århus i 1894. Han uddannede
sig inden for engelsk og endte i 1898 med eksamen som translatør.
Gennem mange år arbejdede han som sådan sideløbende
med sit andet arbejde, først som skolelærer frem til 1918,
fra 1914 også som leder af Den gamle Borgmestergaard, det, der siden
blev døbt om til Den Gamle By. Fra 1933 bar han titlen museumsdirektør.
Peter Holm var et levende og engageret menneske. Selv om han tjente
til livets ophold ved sin skolelærervirksomhed, dyrkede han også
sin historiske interesse og kom i kraft af denne ind i det gamle, lokalhistoriske
Aarhus Museums bestyrelse.
En konflikt, både menneskeligt og fagligt, med bestyrelsens
formand førte i 1907 til, at Peter Holm kastede sig ud i et dristigt
projekt med at genrejse en stor, århusiansk købmandsgård
på den store
håndværks- og industriudstilling, der i 1909 fandt sted
i Århus, Landsudstillingen.
I dette store hus, der kaldtes »Den gamle Borgmestergaard, skulle
der vises historiske udstillinger, gamle århusianske interiører
og værktøj fra allerede dengang snart forsvundne håndværksfag.
IDEEN MED AT tilføje en historisk dimension til en industriudstilling
var ikke ny; den var afprøvet - også her med succes - allerede
på den
store industriudstilling i København i 1879. I København
førte udstillingen til oprettelsen af det, det der senere blev til
Frilandsmuseét i Lygby og Dansk Folkemuseum.
I Århus skete en lignende udvikling. »Den
gamle Borgmestergaard«'s succes førte til, at man bevarede
gården og erhvervede flere af de samlinger, der havde været
vist i den, og i 1914 kunne man igen åbne for »Den Gamle
Borgmestergaard«. denne gang på en blivende plads i den inderste
ende af byens botaniske have.
Herfra er Den Gamle By udviklet til det museum, der i dag nyder international
anerkendelse som det førende frilandsmuseum for købstadskultur
i Europa.
HVAD VAR DET DA, Peter Holm skabte gennem de 30 år, han var leder
af museet? Frilandsmuseer kendte man, men de var alle baserede på
den landlige kultur.
Det var klart for alle, at den var ved at være ændret
radikalt i sidste halvdel af 1800-tallet. Peter Holm var den første,
der erkendte, at også bykulturen ændredes hurtigt og fundamentalt
på grund af industrialiseringens gennembrud i årene efter især
1870 Han ønskede derfor at sikre ét billede af det købstadliv,
der havde været levet i de danske byer i tiden efter især reformationen/enevældens
indførelse.
Det skulle gøres gennem tidens huse, gennem intenører,
der viste, hvordan folk levede og boede, gennem værksteder, der viste
det gamle håndværk, og gennem butikker, der viste handelslivet
i en gammel, dansk købstad.
Interiører, værksteder og butikker skulle
indrettes så levende som muligt, alle de genstande, der var blevet
brugt i et rum i hverdagen skulle ligge fremme, som om rummets beboere
lige havde rejst sig og kun for et kort øjeblik havde forladt rummet.
Peter Holm skabte, efterhånden som museet blev udvidet med flere
og flere huse, på denne måde et troværdigt billede af
livet i en gammel købstad. Hans rum indretninger blev foretaget med
stringent viden om fortiden, men også med en følsom indleven
i tidens formsprog og indretningsstil og i værksteders brug. Peter
Holms museum blev med rette berømmet.
EN ÆRGRELSE for Peter Holm var; at han ikke var akademisk uddannet
som tidens andre,. førende museumsmænd. Han følte det
derfor som en stor anerkendelse, da Skandinavisk Museumsforbund i 1929;
under Forbundets bare andet møde i Danmark, henlagde den ene halvdel
af mødet til Århus og Den Gamle By.
I det skandinaviske samarbejde kom Peter Holm da
også til at betyde meget. Som ildsjæl og begejstrer var han
en god støtte for de mindre museer, der rundt om i Skandinavien
var opstået med lignende indhold som Den Gamle By, flere endda med
direkte inspiration fra arbejdet i Århus.
Både i Åbo, Stockholm, Lund, Oslo og Bergen erkendte man under inspiration
fra Peter Holms arbejde, at den gamle bykultur skulle sikres, hvis den ikke
skulle rives med i udviklingens rivende hast, hvor huse og hele bykvarterer
forsvandt, butiks- og værkstedsformer gik tabt. Peter Holms smittende,
inspirerende personlighed sikrede et privat netværk, hvor han som
denne museumsforms nestor, var
den, de andre spurgte til råds: Talrige breve vidner om nære
og hjertelige forbindelser, der gik dybere end blot det faglige; mange
blev private venner.
En sidste, videnskabelig anerkendelse fik Peter Holm,
da han i 1946, efter sin afgang som direktør for Den Gamle By,
blev udnævnt til æresdoktor ved Århus Universitet. Han
døde i 1950.
PETER HOLM fik frem til 1945 skabt et museum, der fra et par enkelte
huse omkring det, der nu er Torvet i museet, var blevet til en rigtig by.
Mange huse og mange udstillinger er kommet til siden; men det er Peter
Holms idé, vi stadig holder fast i museets formidling: Oplevelsen
af, at der har levet og færdedes mennesker i alle rum, værksteder
og butikker.
Meget kan stadig gøres bedre, f.eks. mangler museet en kirke
og et rådhus, for at illusionen om en rigtig by ville være
mere fuldendt. Men et af Peter Holms store ønsker bliver opfyldt
i disse år, opførelsen af et hus, der lukker Torvets fjerde
side. Det er en værdig fødselsdagsgave på l25-årsdagen,
at museet med opførelsen af Møntmestergården kan opfylde
dette ønske.
Aarhuus Stiftstidende 17. Maj 1998.
Holm skabte de skæve vinkler i Den Gamle By
Fødselsdag. Peter Holms smukke livsværk
gjorde ham til en af de største på museumsområdet
Af Peter Abildgaard
ÅRHUS - Lad os fejre Peter Holm. Han fortjener det. Derfor
har de lagt blomster ved hans buste i Den Gamle By.
Trods alt er det hans livsværk, vi allesammen kan gå rundt
i, og da man i torsdags passerede hans 125 års fødselsdag,
tog efterfølgeren i embedet, direktør Thomas Bloch Ravn,
og hans medarbejdere sig tid til at sende ham en venlig tanke.
Når man ser på rækken af eflerfølgere,
mig selv inlkusive, må vi sige, at vi sidder på toppen af kransekagen.
Men det er sandelig Peter Holm, der har lavet kransekagen påpeger
Thomas Bloch Ravn.
Han har prøvet at tælle sammen, hvad der
er sket i Den Gamle By, siden Peter Holm begyndte at "samle på huse"
i 1914. Som det fremgår af faktarammen her, kunne Peter Holm ved
sin fratræden i 1945 godt være sit arbejde bekendt.
Sådan blev Den Gamle By større og større
Embedet som direktør i Den Gamle By har altid været nådig
ved ihændehaveren. De har alle fået en lang årrække
i stolen.
Her er deres årstal koblet sammen med byggeri af husene.
Peter Holm 1914-1945: 21 store huse
Helge Søgård 1945-1963: 8 huse
Hans Lassen 1964-1981: 5 huse
Erik Kjersgaard 1981-1995: 3 huse
Thomas Block Ravn: 1996-?: sikrer byggestart af Møntmestergården
Det var ikke kun på det nationale plan, at han var en
stor kanon. Jeg tør påstå, at Peter Holm på skandinavisk
plan er en af de fem største på museumsområdet, siger
Thomas Bloch Råvn.
Aldrig prøvet før
Sammen med kollegaen, overinspektør Birgitte Kjær,
har han forsket i Peter Holms virke. Det har været svært at
finde ind til kernen i Peter Holms hensigter med købstadmuseet,
for der findes
ikke ret mange breve eller artikler, hvor han beskriver det.
Men lidt er der. Et sted skriver han om begyndelsen:
»Hvoriedes skulle man bære sig ad? Som noget nyt
og uprøvet måtte det overvejes nøje. Planer blev drøftet
og igen forkastet. Det, der for mig stod som hovedsagen, var skabelsen
af bybilledet, gerne med al den hygge og stemning, der kunne: være
ovet små, gamle byer med huse fra forskellige tider, krogede gader
og småhaver med frugttræer, Der var i alt fald enighed om,
at det ikke skulle være et bygningsmuseum med huse i systematisk
stilistisk orden.«
Nå, de er nok lige gået en tur i byen
Når vi i dag stadig mener, at: det er Peter Holms
museum; så er det fordi, der ikke har kunnet laves noget bedre. Når
vi taler om idé og byens fysik. så er det hans grundlag. Han
omformede i sin tid det kendte princip omkring filands museer til, at man
også kunne lave et købstadsmuseum, siger Birgitte Kjær.
Det var han den første, der giorde, og han udvidede begrebet,
så han også fik realistmen ind i husene. Det kan beskrives
som den fårnemmelse, man har som museumsgæst. Selv om husets
beboere ikke er der, så har man fornemmelsen af, at de lige har været
der. Han siger selv om stemningen, at publikum skal synes, at de kigger
ind i stuen og går derfra med det indtryk, at husets beboere lige
er gået en tur i byen, men snart er tilbage.
Endelig skaber hah hele rum, hele huse, hele gadebilleder...
ja en hel by. Det er enestående, hvad vi har fået med Den Gamle
By, og det skal man ikke lave om pa siger Birgitte Kjær.
De skæve vinkler
Thomas Bloch Ravn tilføjer:
Han havde et ønske om at gendigte en købstad.
Han placerer husene og lægger gaderne med skæve vinkler og
småstræder, sådan som det skete i de gamle købstæder.
Noget andet er, at Peter Holm var fremragende til at skaffe
penge. Ordet »sponsor« er nyt men han kandte metoden, og han
hentede mange penge og hjælp til opbygningen af museet. Peter Holm
lavede aftaler med håndværkere, firmaer og brancheforeninger,
sådan som vi også gør i dag.
F.eks. blev opførelsen af væveriet klaret
efter en henvendelse til tekstilbranche foreningerne, og de samlede penge
ind over hele landet.
Efterlignet
Købstadmuseet i Danmark er siden blevet efterlignet
andre stede. Især i Sverige og Norge er der bevaret gamle købstadsmiljøer
på samme måde, og når man går rundt i Bygdøy
ved Oslo, det gamle Bergen eller Linköping, fornemmer man Peter Holms
ånd. At hans værk i Århus virkelig er specielt, har Thomas
Bloch Ravn fundet bevis på i en tysk guide om frilandsmuseer.
Her fremhæves Den Gamle By som noget af det smukkeste. Havde det
været en dansk ville han have taget forbehold, men nu er det altså
tyske eksperter, så det tager han som et godt bevis.
Peter Holms efterfølgere, personalet i Den Gamle
By, har som sagt lagt en buket ved hans buste i haven bag Borgmestergården.
Den er bundet af skræppeblade fra åen, et kastanieblad fra
det store træ ved hattemagerens hus, forglemmigej og hvide tulipaner
fra en af byens haver.
Og så er der den meget store gave, som han vil glæde
sig over, hvor han nu er: Byggeriet af Møntmestergården er
begyndt. Han ønskede sig gennem hele sin egen periode, at
Torvets fjerde side ville blive lukket med et stort hus. Det sker nu.
Scannet og OCR-behandlet af PFH fra Den Gamle By´s årbog
1990.
"Den gamle Borgmestergård" og verdenskrigen.
Ved ERIK KJERSGAARD
Grundlæggeren af »Den gamle By« Peter Holm var hele
sit liv en flittig brevskriver. Det første kendte brev fra hans
hånd er fra 1888, da han femten år gammel tog til København
for at opleve den navnkundige nordiske industri-, landbrugs- og kunstudstilling
og i øvrigt gennemtrawlede byens historiske seværdigheder.
Adressaten var moderen Emma Petrea Holm, og det var også især
med hende, han siden korresponderede, når han var borte fra hjemmet
i Århus - først som elev på Askov højskole, siden
som studerende ved Jonstrup seminarium og endelig som lærer i Frederiksværk.
Hans fader sejlmagermester Rasmus Christian Holm var ikke meget skrivende.
Senere blev kredsen af pennevenner udvidet
betydeligt - navnlig da han efter at være kommet i embede ved Århus
kommunale skolevæsen også indtrådte i ledelsen af byens
museum - en position, der igen blev springbræt for hans genskabelse
af »Den gamle Borgmestergård« på landsudstillingen
i 1909 og for gårdens flytning til dens nuværende plads fem
år senere. Han brevvekslede nu med museumsfolk både i og uden
for Danmark og i særlig grad med sin »københavnske ven«
Christian Axel Jensen, der var medarbejder ved Nationalmuseet og stærkt
engageret i Holms forehavender.
»Den gamle By« forbereder en bog
om Peter Holm og hans virksomhed - en mere dybtgående fremstilling
end den, han selv skrev i sine sidste leveår, og hvor han - til sin
egen ærgelse - af diskretionsmæssige grunde måtte sløre
eller udelade meget. l)erfor indsamler, ordner og geririemgår man
for tiden Holms efterladte papirer, der skal tælles i tusinder og
opledes mange steder både indenlands og udenlands. Lige ved hånden
er dog et mindre privatarkiv, som hans anden hustru Petra Julie Holm over
drog museet ved sin død i 1983. Herfra er de følgende ti
breve hentet - såre typisk for hans skriftlige udtryksform, en improviseret,
nærmest løst snakkende stil, men atypiske ved deres indhold.
Holm blev nemlig et ufrivilligt øjenvidne til udbruddet af den første
verdenskrig!
Baggrunden var sommeren 1914. Efter fem års
anstrengelser var det lykkedes Peter Holm for anden gang at genrejse sin
»Borgmestergård« - "nu på det blivende stéd
som et permanent museum. Han arbejdede altid hårdt - passede sin
lærergerning, sled desuden som engelsk translatør og skulle
endda have timer til overs for museet. Nu havde han sommerferie fra skolen,
men har givetvis gjort nat til dag for at få huset klar til åbningen.
Dertil kom personlige problemer. Uden officielt at være skilt, havde
han og hans første hustru Agnes Charlotte opløst deres samliv,
og han nærede dyb bekymring for den godt ti år gamle søn
Ralph. Da »Den gamle Borgmestergård« - dengang museets
officielle navn - blev indviet den 23. juli, var dens skaber på nervesammenbruddets
rand. Det havde han prøvet før men endnu var
ferien ikke forbi, og den rejselyst, der var ham medfødt, samt den
kærlighed til England, der måske var mere professionelt betinget,
førte ham til London på rekreation.
Formentlig bemærkede han knap nok i
den hektiske travlhed omkring åbningen af Borgmestergården,
at den østrig-ungarske regering havde valgt nøjagtigt
de samme dage til også at foretage et udspil, nemlig et ultimatum
til den serbiske regering, som man gjorde ansvarlig for tronfølgeren
ærkehertug Frantz-Ferdinands død ved et skudattentat i Sarajevo
et par uger forinden. Det var begyndelsen til den udvikling, hvor Europas
regeringer - som bjergbestigere bundet sammen med sikkerhedsliner
- skulle trække hinanden med sig i katastrofen.
Brevene fra denne engelske sensommer
er stilet til forældrene -dvs. moderen; med hustruen var al kontakt
vistnok afbrudt. Tonen er fortrolig, og en del forudsættes bekendt.
Holm omtaler medrejsende
- en unavngiven, men åbenbart indflydelsesrig baron, en hr, Kofoed-Jensen
og en pastor Schepelern, der kan identificeres som Frederik
Scliepelern, senere stiftsprovst i Viborg. Dette er dog mindre væsentligt.
Vigtigere er, at disse breve - med Emile Zolas udtryk - er »et hjørne
at virkeligheden set gennem et temperament«; verdenssituationen trænger
sig på og kommer i konflikt med Holms egen beklagelige situation.
Han har lidt svært ved at kome i gang
med skriveriet. Han er udkørt, har egentlig ikke kræfter til
turisme; men hans engelske sprogkundskaber og fortrolighed med landet gør
ham til en nyttig rejsefælle for andre
danske, så halvt frivilligt, halvt modstræbende lader han
sig trække med - stærkt distraheret at den Borgmestergård,
som tankerne ikke vil slippe, og noget foruroliget over den optrækkende
krig, der dog stadig er en buldren bag horisonten. Kampene var indledt
med et østrig-ungarsk angreb på det lille Serbien, og Rusland
havde lige akkurat påbegyndt sin mobilisering; men endnu nærede
man - ikke mindst i England et håb om, at opgøret lod
sig fastfryse og løse ved en international konference. Helt aktuelt
var det største problem »suffragetterne« - de militante
kvindelige forkæmpere for kvinders valgret, hvis provokerende rudeknusen
og hærværk tvang myndighederne til at sikre de nationale klenodier
ved at lukke dem for offentlig adgang. |